Kasza gryczana

Jakie właściwości odżywcze ma kasza gryczana?

Kasza gryczana, jest to po prostu kasza, która ze względy na swoje wartości odżywcze, jak również właściwości, zasługuje na zdecydowanie większe uznanie, aniżeli to jakie ma teraz. Nie można zapomnieć o tym, że kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) reguluje ciśnienie, obniża poziom cholesterolu, jak również wykazuje potencjalne działanie przeciwnowotworowe. Kasza gryczana nazywana jest również kaszą hreczaną. Jest to kasza, której właściwości znane są ludzkości już od dawna. Była znana już przez Hunów, ale jednak oni jako koczownicy nie wprowadzili jej uprawy do Europy. W Europe Środkowej, gryka znana była już w epoce neolitu. W XIII – IV wieku jej uprawa rozprzestrzeniona została na zachód Europy. Czym jeszcze wyróżnia się kasza gryczana?

Kasza gryczana i jej właściwości odżywcze

Warto wiedzieć, że w stu gramach kaszy gryczanej, znajdziemy około 330 kcal, co nie jest naprawdę bardzo wysoką wartością, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że dorosła osoba na obiad potrzebuje około 50 – 60 gramów gotowanych ziaren. Tym bardziej, że kasza gryczana opiewa w wiele ważnych właściwości. Przede wszystkim, w jej składzie znajdziemy bardzo dużo białka oraz błonnika. Ponadto, kasza gryczana jest także dosyć bogata w kwasy tłuszczowe nienasycone omega 3 oraz omega 6, które wynoszą odpowiednio 78 oraz 960 mg na 100 gram produktu. Nie można zapomnieć o tym, że w kaszy gryczanej znajdziemy bardzo wysoką zawartość witaminy B3, która wspiera proces przemiany glukozy w energię, a także sprzyja odchudzaniu. W swoim składzie ma ona również witaminę B2, której niedobory w organizmie, mogą skutkować anemią, schorzeniami skóry oraz zmęczenia. Ponadto, w kaszy gryczanej znajdziemy umiarkowane ilości kwasy foliowego, jak również bardzo ważnych dla naszego układu nerwowego witamin B6 oraz B12. Przy tym nie można zapominać o witaminie B1, witaminie E oraz K.

Kasza gryczana na cholesterol i cukrzycę

Kasza gryczana ma w swoim składzie flawonoidy, a najważniejszym z nich bez wątpienia jest rutyna, która wzmacnia oraz uszczelnia naczynia krwionośne, a do tego pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu LDL we krwi. Jak podają naukowcy, odpowiednia ilość rutyny w organizmie zapobiega arteriosklerozie, jak również wielu chorobom, czy też atakom serca. Rutyna sprzedawana jest również jako suplement oraz lek, który ma rozszerzać tętnica. W rzeczywistości ta właśnie rutyna pozyskiwana jest z liści gryki. Ponadto, dzięki wysokiej ilości błonnika, jaki znajduje się w kaszy gryczanej, spowolniony jest proces przenikania glukozy do krwi. 

 

Kasza gryczana

Z jakich powodów warto jeść kaszę gryczaną?

Kasza gryczana – BEE zbudowana jest z małych, brązowawych, trójkątnych ziaren. Kasza gryczana jest bogata w białko, które stanowi od 10 do 16% jej elementów. Białko w takiej kaszy jest o wiele lepiej przyswajalne w porównaniu do tego pochodzącego ze zbóż. Gryka zawiera także unikalne białka, takie jak lizyna, a także tryptofan, których organizm potrzebuje, ponieważ zmaga się z ich produkcją.

Co warto wiedzieć na początek o kaszy gryczanej?

Atrybuty i korzyści z jedzenia kaszy gryczanej odnoszą się do różnych narządów ciała. Kasza ta ma atrybuty odkwaszające. Spożywanie gryki w znacznym stopniu zmniejsza poszczególne zakwaszenie organizmu. Ponadto, kasza gryczana posiada bardzo dużą ilość błonnika. Jest go naprawdę ponad dwa razy więcej niż w makaronie czy może ryżu. W 100 gramach gryki znajduje się aż 6 gramów błonnika rozpuszczalnego, który:

  • pozytywnie wpływa na funkcjonowanie jelit;
  • zapobiega zaparciom;
  • poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego.

Kto powinien włączyć kaszę gryczaną do diety?

Kasza gryczana jest polecana osobom borykającym się z problemami jelitowymi. Można ją polecić dla osób na diecie redukcyjnej, która będzie wymagała minimalnej ilości spożywanej kalorii i dostarczania do organizmu energii. Gryka, ilekroć napęcznieje w naszym żołądku, korzystnie wpływa na objętość, co pozostawia atmosferę sytości przez jakiś czas po spożyciu. Kasza gryczana może być źródłem skrobi, która może być stopniowo uwalniana w naszym żołądku zaraz po spożyciu, zapewniając nam za pomocą długotrwały sposób na uzyskanie energii. Kasza gryczana jest zalecana, jeśli mamy wysoki poziom cholesterolu w naczyniach krwionośnych.

Jakie są inne zalety kaszy gryczanej?

Niektóre wielkie korzyści z gryki to obniżenie ciśnienia naczyń krwionośnych. W związku z tym, że kasza gryczana jest obfita w minerały, w tym potas, który zazwyczaj obniża ciśnienie w naczyniach krwionośnych, dlatego jest zalecana dla osób cierpiących na nadciśnienie. Zawartość składników odżywczych w tej kaszy może być wysoka. Poszczególne witaminy tutaj to B1, B2, B6, a także tiamina, Poszczególne minerały to zazwyczaj żelazo, potas, wapń mineralny, cynk, a także krzem.

Czy kasza gryczana zawiera gluten?

Kasza gryczana nie zawiera glutenu, co czyni ją fantastyczną propozycją dla osób cierpiących na celiakię lub chcących wykluczyć gluten z diety. W związku z tym, te osoby mogą czerpać przyjemność z doskonałych wartości zdrowotnych gryki i nigdy nie trzeba się martwić o gluten.

 

Kasza gryczana

Kasza gryczana – dlaczego jest taka zdrowa?

Kasza gryczana jest chyba najzdrowszą kaszą, a to oznacza, że należy ją przyjmować normalnie, jak to tylko możliwe. Niektórym kojarzy się to w głównej mierze z tradycyjnym gulaszem. Niemniej jednak, gryka może być podawana w wielu różnych technikach.

Kto powinien spożywać kaszę gryczaną?

Zawiera suplementy diety cenne dla zdrowia, a w szczególności jest sposobem na uzyskanie dobrej kondycji. Po kaszę gryczaną muszą sięgnąć osoby, które chcą odkwasić swój organizm: gryka, podobnie jak proso, ma działanie zasadotwórcze. Osoby na diecie redukcyjnej oraz diabetycy również odniosą korzyści z włączenia jej do swojego jadłospisu.

Czym dokładnie jest kasza gryczana?

Gryka to kasza powstająca z łuskanych nasion gryki, czyli rośliny uprawnej z rodziny rdestowatych. Sposób wytwarzania gryki obejmuje kilka poziomów. Na początku ziarna gryki są zazwyczaj dokładnie myte, sortowane. W tym czasie usuwana jest gorsza jakość, niepełnowartościowa substancja. Kolejne procesy to zwykle gotowanie na parze, a także suszenie, które ma na celu wyeliminowanie niepokojącego, gorzkiego posmaku ziaren. Kolejnym etapem jest wybranie ziaren według ich wymiarów. Następnie kasza jest zazwyczaj przesiewana, a także następuje proces łączenia ziaren. Niezależnie od metody produkcji możemy odznaczyć kaszę gryczaną pełną, łamaną, a także drobną.

Co zawiera kasza gryczana?


Istnieje wiele argumentów przemawiających za wyborem gryki. Jednym z nich jest to, że zawiera ona kilka łatwo przyswajalnych suplementów diety. Kasza z gryki charakteryzuje się niepowtarzalnym stylem i zapachem, a także korzystnymi właściwościami odżywczymi. W jej skład wchodzą między innymi suplementy witamin z grupy B, witaminy E oraz A. Oprócz prosa jest to chyba nieliczna kasza, która nie zakwasza naszego organizmu. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że każde sto gramów surowej kaszy gryczanej pokrywa prawie całe codzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na magnez. Ponadto, kasza gryczana zawiera rutynę, czyli flawonoid, który znacznie wzmacnia układ krwionośny, poprawia ich szczególną elastyczność, rujnuje tkanki nowotworowe, obniża ciśnienie w naczyniach krwionośnych, odgrywa rolę w odpowiednim funkcjonowaniu stawów, a także kości, a dodatkowo poprawia odporność organizmu. Kwercetyna w gryce, dokładnie tak jak rutyna, posiada silny wynik oksydacyjny, wspomaga krążenie, obniża stopień złego cholesterolu, a dodatkowo obniża ciśnienie w naczyniach krwionośnych.